Medicinrådet anbefaler nu lægemidletT-DXd

Medicinrådet anbefaler nu lægemidletT-DXd

24. apr 2024

T-DXd bruges til behandling af kvinder med udbredt brystkræft af typen HER2Low

Det er heldigvis ikke længere nødvendigt for kvinder med udbredt brystkræft af typen Her2Low at skulle samle penge ind eller tage til udlandet for at få den behandling, der kan give dem ekstra levetid.

Medicinrådet har d. 24.4.24 besluttet at anbefale det lægemiddel, som dokumenteret forlænger levetiden hos kvinder med udbredt kræftsygdom.

Anbefalingen omfatter personer, som er i god almentilstand, som tidligere har fået kemoterapi til behandling af metastaserende brystkræft eller har fået tilbagefald af sygdommen inden for 6 måneder efter, de har afsluttet kemoterapi med det formål at forebygge tilbagefald.

Brystkræftforeningen er lettet over at alvorligt syge brystkræftpatienter nu og fremover kan få gavn aflægemidlet. Men det har taget for lang tid at få den danske anbefaling!

T-DXd blev godkendt af den Europæiske lægemiddelmyndiged (EMA) i januar 2023. Lige siden har danske kvinder med spredning af HER2Low brystkræft ventet på at kunne få behandlingen.

Nogle har selv finansieret behandlingen via indsamlinger og har haft god effekt, mens andre, der ikke har haft denne mulighed, nu ikke længere er kandidater til behandlingen på grund af stærkt fremskreden sygdom.

For dem er dette ikke en glædens dag! Og tankerne går til dem og deres familier!

Baggrunden for beslutningen om at anbefale lægemidlet som standardbehandling er, ifølge pressemeddelelsen på Medicinrådets hjemmeside, at den lægemiddelvirksomhed, som sælger lægemidlet, har sænket prisen på opfordring fra Medicinrådet.

Læs Medicinrådets pressemeddelelse her.

Se også pressemeddelelse fra Kræftens Bekæmpelse