Brystkræft to gange

Da Malene Hoppe i en ung alder blev ramt af brystkræft for anden gang, tog hun sit liv op til revision. Hun besluttede sig for at hjælpe andre kræftramte kvinder med forskellige tilbud, som hun selv manglede, da hun var syg.

AF BRITT NØRBAK · FOTO: TIM KILDEBORG JENSEN OG PRIVAT

Under DBO’s årsmøde 2018 stod Malene Hoppe forventningsfuldt uden for døren ind til den sal, hvor alle deltagerne sad. Malene Hoppe havde ikke mulighed for at deltage i hele årsmødet, men hun var nødt til at se overrækkelsen af DBO’s ærespris 2018. Den gik til Camilla Bille på Odense Universitetshospital, som er speciallæge i brystkirurgi og plastikkirurgi. Malene Hoppe er en af de kvinder, der havde indstillet Camilla Bille til prisen. Malene Hoppe fik sin anden brystkræftdiagnose i 2015 som 40-årig, og det var Camilla Bille, der overbragte budskabet om, at Malene havde kræft igen, og det var også hende, der halvandet år senere rekonstruerede Malene.