Medicinsk efterbehandling

Af Ann Knoop, onkolog, Odense Universitetshospital

Ofte indebærer efterbehandlingen af brystkræft en medicinsk behandling samtidig med eller efterfulgt af strålebehandling.

Forskellige medicinske behandlinger
Medicinsk efterbehandling kan være kemoterapi, anti-østrogenbehandling eller biologisk behandling. Ofte tilbydes kemoterapi efterfulgt af anti-østrogenbehandling.

For nogle kvinder kan målrettede biologiske antistoffer herefter være en mulig effektiv efterbehandling. Fælles for de tre typer medicinsk efterbehandling er, at medicinen føres med blodet rundt i kroppen og bekæmper de kræftceller, som kan være spredt fra brystet til andre steder i kroppen.

Nationale retningslinjer
Ligesom med operation for brystkræft er der faste nationale retningslinjer for, hvilken slags efterbehandling du vil have mest gavn af. I Danmark behandler man brystkræft efter vejledning af DBCG (Danish Breast Cancer Group). DBCG arbejder med det formål at forbedre resultaterne af behandlingen gennem videnskabelige undersøgelser og sikre, at alle kvinder i Danmark får tilbudt behandling efter de samme retningslinjer.

Hvilken type efterbehandling du eventuelt vil blive tilbudt, afhænger af kriterier som: din alder på operationstidspunktet, kræftknudens størrelse og type, om din kræftknude er østrogenfølsom og en eventuel spredning til lymfeknuderne i armhulen. Lægen følger DBCGs retningslinier i tilbuddet af efterbehandling til dig.

Der kan desværre ikke gives 100% garanti for, at efterbehandlingen forhindrer tilbagefald. Mange kvinder vælger at se på den forebyggende efterbehandling som en slags forsikring, der dog ikke dækker i alle tilfælde. Prisen er de bivirkninger, der er forbundet med selve behandlingen.