DBO på internat om patientinvolvering

12. dec 2021

DBCG havde inviteret, da læger/sygeplejersker fra hele Danmark og DBOrepræsentanter mødtes i november

Danish Breast Cancer Group havde modtaget støtte fra Danish Comprehensive Cancer Center til at afholde et nationalt internat om øget patientinvolvering i brystkræftpatienters behandlingsforløb.

Internatet varede to dage og bød på en blanding af oplæg og workshops inden for de forskellige fagdiscipliner relateret til behandling af brystkræft: kirurgi, medicin, genetik og radioterapi (strålebehandling), derudover drøftedes social ulighed i behandling, forskning og retningslinjer.

DBOs formand Anja Skjoldborg Hansen og bestyrelsesmedlem Lene Kaa Meier havde hver et oplæg om, hvordan 'patientinvolvering' ser ud fra DBOs synsvinkel (download præsentationen neden for)

På internatet bidrog DBO's repræsentanter med flere vinkler, som kan fremme involveringen i kommende projekter affødt internatet. Og DBO ser frem til at blive inddraget i i højere grad i de kommende tiltag som fx udvikling af mere informativt materiale til patienter, herunder nye informationskanaler som fx videoer, podcasts og andet, der fremmer oplevelsen og forståelsen.

Der var blandt de deltagende behandlere et stort ønske om at samarbejde på tværs af regioner og sygehuse og udnytte hinandens gode ideer.

DBO's store håb er, at alle brystkræftpatienter får samme tilbud og muligheder på tværs af landet.