DBO samarbejdspartner vedrørende beslutningsværktøj til personer med genmutation

15. nov 2022

Værktøjet består af en hjemmeside med information om alt fra arvelig risiko for at udvikle brystkræft og kræft i æggestokkene til psykiske reaktioner forbundet med arvelig kræft

Danish Brast Cancer Group (DBCG) , Dansk Brystkræft Organisation (DBO), Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi, AUH Patientinvolvering, AUH Kommunikation & Ledelse har samarbejdet om at udvikle et såkaldt beslutningsstøtteværktøj til personer med arvelig risiko for at udvikle bryst- og æggestokkræft. Er man i den situation, er man ikke syg, men man har større risiko end andre for at få bryst- eller æggestokkræft. Og man skal tage stilling til, om man som forebyggende behandling vil have fjernet et raskt bryst, og/eller få fjernet sine raske æggestokke eller starte i hormonbehandling.

Værktøjet som består af en hjemmeside, hvor man bl.a. kan læse om arvelig disposition til at få kræft og psykiske reaktioner på at få besked om en arvelig risiko.