Berlingske Tidende skriver om ny medicin til kræftbehandling

06. okt 2023

"Danmark er et behandlingsmæssigt uland", udtaler Formand for Brystkræftforeningen Anja Skjoldborg Hansen i Berlingske

Torsdag d. 5 oktober var forsidehistorien i Berlingske Tidende, at danske læger gang på gang må opgive at behandle personer med kræft optimalt, fordi den medicin, de vil tilbyde, ikke er tilgængelig i Danmark. I et opslag i avisen kan man læse interview med Anja Skjoldborg Hansen, Niels Fristrup, afdelingslæge ved Aarhus Universitetshospital og med-lem af Dansk Renal Cancer Database (DaRenCa), Andreas Røder, overlæge og leder af Copenhagen Prostate Cancer Center på Rigshospitalet, og Steen Werner Hansen, der er formand for Medicinrådet og forhenværende vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital. De to læger og formanden for Brystkræftforeningen er enige om, at de syv overordnede principper for prioritering af lægemidler, som blev Folketinget besluttede 2016 ikke bliver overholdt. Indeholdt i principperne er blandt andet, at Danmark vedblivende skal være et af de lande, der hurtigst tager nye lægemidler med dokumenteret 'mereffekt' i brug. Både læger og Brystkræftforeningen oplever, at virkeligheden er en anden. De mener ikke at prisen på en behandling er ligegyldig, men er enige om at vejen frem er et europæisk samarbejde med prisforhandling på tværs af landene.

Det fremgår af artiklen, at Medicinrådet ikke er enig i disse betragtninger.