Der er voksende fokus på godkendelse af ny kræftmedicin til Triple Negativ brystkræft
Tak til Marie Odgaard for at stå frem i TV2

15. okt 2024

TV2 bragte nyhedsindslag d. 14.10 om lægemiddel til Triple Negativ brystkræft

Mandag d. 14. oktober i 19 nyhederne på TV2, var der et indslag vedr. manglende godkendelse af et nyt lægemiddel til kvinder med Triple Negativ brystkræft.

Her udtalte både professor i sundhedsøkonomi Jes Søgaard og direktør for Danske Patienter Morten Frejl sig om det 7. princip vedrørende nye lægemidler, som de mener skal overholdes. Derudover havde Sophie Løhde skriftligt understreget det samme over for TV2, men stillede ikke op.

Stor tak til Marie, der blev interviewet om sin situation som ung kvinde med Triple Negativ brystkræft.

Søndag d. 13.10.24 var Brystkræftforeningens formand Aja Skjoldborg Hansen i TV2news, hvor hun på baggrund af et tidligere indslag med en kvinde, der tager til Norge og får (selvbetalt) behandling, understregede, at det 7. princip ikke virker. I henhold til det 7. princip vedrørende sygehuslægemidler i Danmark, skal personer, der af en læge vurderes at have gavn af et nyt lægemiddel, have det ordineret i Danmark (Se Folketingets papir vedr. de syv principper for prioritering af sygehuslægemidler fra 2016)

Om Triple Negativ brystkræft

10-15% af de kvinder, der får brystkræft, får Triple Negativ brystkræft. Det svarer til mellem 500 og 750 danske kvinder. Arvelighed er en væsentlig risikofaktor for at få Triple Negativ brystkræft og forløbet af denne type brystkræft er mere aggressivt end andre former for brystkræft. Og kvinderne er ofte under 50 år.

Kvinder med Triple Negativ brystkræft udgør således en lille gruppe af samtlige brystkræftramte.

Der har hidtil ikke været mange behandlingsmuligheder til kvinder med Triple Negativ brystkræft. Men lykkeligvis kan man nu få et lægemiddel, som er godkendt i 40 lande i verden, der har en effekt på sygsommen. Det giver disse kvinder muligheder for ekstra levetid med deres familier.

Lægemidlet er en såkaldt ADC lægemiddel, der består af et antistof, der skal genkende kræftcellen, kombineret med et stof, der skal dræbe kræftcellen.

Se vores kampagne #givostid vedrørende adgang til nye lægemidler.