Diagnostik og behandling for brystkræft må ikke afhænge af postnummer

03. dec 2021

Pressemeddelelse fra Dansk Brystkræft Organisation

Sundhedsstyrelsens rapport over forløbstider i kræftpakkeforløbene i 3. kvartal 2021 viser et fald i antallet af udredningsforløb, som fører til brystkirurgisk behandling i Danmark. Således er der på landsplan fra 2. kvartal til 3. kvartal 19 pct. færre kvinder, der er udredt for brystkræft

Rapporten viser desuden, at kun henholdsvis 20% i Region Sjælland og 39% i Region Hovedstaden af kvinder, der blev henvist til behandling for brystkræft i de pågældende regioner, blev opereret for brystkræft inden for standardtidsfristen.

Sundhedsstyrelsen beder på baggrund af disse opgørelser Region Hovedstaden og Region Sjælland om at redegøre for den kirurgiske behandling af brystkræft i regionerne.

• Det er forstemmende, at indsatsen på brystkræftområdet fortsat halter så voldsomt bagud, og at postnummeret tilsyneladende har en stor betydning, når man skal udredes og behandles for brystkræft. Regionerne i Østdanmark længe har haft store forsinkelser i forhold til screeningsprogrammet, men at behandlingen heller ikke sættes i gang inden for det fastsatte tidsforløb er yderst problematisk. Det er stærkt bekymrende, at de gode intentioner i Kræftplanerne og de fremskridt, der er gjort på kræftområdet, undermineres af både forsinket diagnostik og forsinket behandling. Vi taler om mennesker i krise, der har en berettiget forventning om at starte behandling så hurtigt som muligt, uden at skulle bekymre sig om deres sygdom når at sprede sig. Den nuværende krise i sundhedsvæsenet går således voldsomt ud over kræftpatienterne. Det er derfor afgørende, at de ansvarlige politikere handler øjeblikkeligt. Jeg må understrege, at det ikke kan gå hurtigt nok med at bringe dette efterslæb i orden, siger Anja Skjoldborg Hansen, formand for DBO.

Ifølge rapporten er størstedelen af personer i kræftpakkeforløb på landsplan blev udredt og behandlet inden for standardforløbstiden i 3. kvartal 2021, mens kun 64% af registrerede forløb blev gennemført inden for den fastsatte tid i Region Sjælland mod 86% i Region Syddanmark.

Standardforløbstiden er 14 dage fra henvisning til behandlingsstart

• Den anbefalede tid fra en henvisning modtages på den afdeling, hvor man skal til undersøgelse, til første besøg er 6 kalenderdage. (En henvisning bliver normalt modtaget samme dag som den er afsendt).
  • Den anbefalede tid fra det første besøg på afdelingen til undersøgelserne er gennemført er 8 kalenderdage.

Kilde: Pakkeforløb for brystkræft. Pjece for patienter og pårørende. Sundhedsstyrelsen 2018

Kontakt:

Randi Krogsgaard