Folkemøde 2024: Adgang til ny innovativ medicin var på dagsorden flere steder
Anja Skjoldborg Hansen, Rita O. Christensen, Lyle og Lisbeth Søbæk Hansen, Patientforeningen Lungekræft

Folkemøde 2024: Adgang til ny innovativ medicin var på dagsorden flere steder

26. jun 2024

Anja Skjoldborg Hansen repræsenterede Brystkræftforeningen i 4 debatter og 2 lukkede møder

Det var et stramt program, der mødte Brystkræftforeningens formand på Folkemødet 2024. Med debat- og diskussionstitlerne 'Samtale om metastatisk brystkræft', 'Et liv, der skal leves med metastatisk brystkræft', 'Kræft, trit og retning', 'Adgang til innovativ behandling', 'Kræftplan V/det syvende princip', 'Er innovativ medicin det rene lotteri i Danmark?' og 'Adgang til ny kræftmedicin', var linjen lagt. Det handlede i 2024 høj grad om det, der er en af af Brystkræftforeningens mærkesager, nemlig innovation, ny medicin og adgang for danskere til at nyde godt af de forskningsmæssige landvindinger, der sker i disse år.

Vi kan glæde os over, at emnet endnu engang var på dagsorden og at flere og flere parter tager det op, men det er samtidig forstemmende at erfare, at der ikke ser ud til at ske væsentlige ændringer i den sundhedspolitiske tilgang til at Danmark sakker bagud , når det gælder indførelsen af ny effektiv medicin.

Adgang til ny medicin er ikke Brystkræftforeningens dagsorden alene, brystkræftramte deler skæbne med andre kræftformer, omend antallet af brystkræftramte pr. år er større end antallet af de fleste andre kræftformer, bortset fra prostatakræft.