Folkemødedebat: Er mere medicin vejen til længere levetid?

22. jun 2023

Denne debat var arrangeret og modereret af Martin Vith Ankerstjerne.

Sundhedsvæsenet handler i sidste ende om at give patienterne det bedst mulige helbred i længst mulig tid. Så spørgsmålet for debatten var, hvordan man bedst sikrer det i en tid, hvor der er begrænsning på alt andet end ny medicin?

Denne debat var en del af foreningens arbejde for at få samfundet til at afsætte flere penge til medicin og starskuddet til foreningens kampagne givostid. Brystkræftforeningen udarbejdet et policypaper, som giver baggrunden for, hvorfor Danmark bør bruge flere penge på medicin.l

Anja Skjoldborg Hansen indledte debatten, hvor paneldeltagerne siden diskuterede problemstillingen om den manglende godkendelse af ny kræftmedicin som standardbehandling.

I debatten deltog Niels Fristrup, reservelæge, Institut for Klinisk Medicin, Kræftafdelingen, Trine Birk Andersen (A), Danske Regioners bestyrelse, Region Sjælland, Jens Henrik Thulesen Dahl (DD), sundhedsordfører, Per Larsen (C), sundhedsordfører og Camilla Sander, Brystkræftforeningens næstformand.

Debatten var støttet af Kræftens Bekæmpelse.