Folkemødedebat: Er tiden vigtig – når man alligevel skal dø?

22. jun 2023

Journalist Paula Larrain var moderator på denne debat

Baggrunden for debatten var, at på Folkemødet i 2022 var debat om, hvorvidt man skal starte palliativ behandling tidligere, frem for fortsat at behandle borgere, der ikke har lange livsudsigter. Det provokerede Brystkræftforeningen, fordi foreningen netop har som mærkesag, at ny medicin til fx behandling af brystkræft med spredning skal tages i anvendelse. En holdning om, at man potentielt i stedet for at give syge mennesker mulighed for ekstra tid i form af virksomme lægemidler, skal stoppe behandling, er i Brystkræftforeningens øjne uetisk.

For at drøfte betydningen af længere levetid for både den syge og pårørende havde foreningen sammensat et panel bestående af formand Anja Skjoldborg Hansen, bestyrelsesmedlem Mette Gammelgaard, som har spredning af brystkræft, teolog Lotte Mørk, Formand for Etisk Råd Leif Vestergaard, Psykolog Randi Krogsgaard og 16 årige Joachim Olsen, som har mistet sin mor til kræft.

Paula Larrain indledte debatten med ordene:

Der er nogle sandheder i livet, som er så banale, men alligevel så afgørende:

1. Tiden er relativ
  2. Vi er alle forskellige

Når vi står ude ved kanten af livet, er det netop de her to sandheder, der kommer op. Hvordan skal vi have det i den sidste tid og hvor langt kan vi strække den? Det kommer an på den enkelte og hvordan vi hver især oplever den tid, vi har.

Sidste år var jeg ordstyrer på en etik-debat om, hvordan man skulle lade folk dø og ikke overbehandle. Det kunne næsten komme til at lyde som om, at det nærmest ville være det bedste, hvis vi bare accepterede døden og lod den komme.

I dag vender vi vinklen om, for rundt om – lige nu - sidder en del mennesker for hvem de sidste måneder, uger, dage, timer faktisk kan betyde uendeligt meget.

Vi spørger helt modsat: Hvad skal der til for at give folk en ekstra tid at leve i og hvordan skal den dag eller de dage se ud? Og ikke mindst, hvad siger de pårørende om den sidste tid de har med deres elskede.

Denne debat var støttet af lægemiddelindustrien.