Hjælp til den vigtige og svære samtale

25. aug 2024

53 samtalekort kan gøre det nemmere at tale om alvorlig sygdom

Lægemiddelvirksomheden Daiichi Sankyo har i samarbejde virksomheden SNAK Aps og med hjælp fra Brystkræftforeningen udviklet et lille sæt kort, som kan bruges som et samtaleredskab, når man er alvorligt syg.

Sættes omfatter 53 kort med to spørgsmål på hver. Spørgsmålene omhandler sygdom og livet og døden.

Kortene kan bruges, hvis man er i en svær situation, fx ved en metastatisk brystkræft, hvor det ikke er så nemt at få sat ord på de følelser og tanker, man har. Både når man er syg og som pårørende.

Kortene kan bruges af alle - dvs. den syge, den pårørende, behandlerne, rådgivere og frivillige.

Man kan være fra 2-5 deltagere i samtalen. Deltagerne trækker et kort på skift og den, der skal besvare spørgsmålet, har ordet.

På hvert kort er et neutralt spørgsmål og et spørgsmål, der direkte berører kræftsygdom, behandling eller livets afslutning.

Der er to farver talebobler på hvert kort - de blege bobler rummer neutrale spørgsmål, mens de turkis bobler rummer spørgsmål vedrørende sygdom.

Man vælger selv, hvilket spørgsmål, man vil svare på, når man trækker et kort.

Alle kræftafdelingerne i Danmark får samtalekortene til udlevering i løbet af september måned 2024.

Spørg efter dem, hvis du ønsker at få et sæt.