Lena tog til Sverige for at få behandling

06. okt 2023

Portræt af Lena Rosenkilde, enlig mor til en teenagesøn

I september bragte Sundhedspolitisk Tidsskrift historien om Lena, der tog til Sverige for at få behandling for metastatisk brystkræft. I oktober har Berlingske Tidende og Kristeligt Dagblad også bragt historien.

Lena er alene med en teenagesøn. Da kemoterapi ikke længere virkede, vurderede Lenas læge, at en ny veldokumenteret behandling ville kunne hjælpe hende, og ansøgte om at få lov at behandle med lægemidlet.

Da der blev givet afslag, valgte Lena at tage til Stockholm og selv betale for behandlingen hver tredje uge. Det fremgår af artiklen, at man allerede kunne se resultater efter 3 behandlinger. I dag har Lena fået seks behandlinger men hun bør have 12 behandlinger. Og det er tvivlsomt, om hun får det, for hver behandling koster 90.000 kr. Et beløb, som er svært for Lena at betale for hun har ikke pengene.

Lena brug for tid - tid til at være der for sin teenagesøn så længe som muligt.