Magasinet Brystkræft er udkommet

28. maj 2024

Mød museumsinspektør Jeanette Varberg, der har studeret kræftens historie

Jeanette har skrevet en lille bog ‘Onkos’, hvor hun tager læseren med gennem sin egen historie og kræft og behandling gennem tiderne. For gennem sit eget brystkræftforløb er det gået op for hende, hvor lidt man egentlig gør for at bruge de historiske fakta til at berolige, lindre og trøste. Hvad med at informere om historien?, siger hun. For der er noget frigørende i at fortælle de kræftramte, at de ikke er alene. Gennem tusindvis af år har der været andre end dig.

Jeanette forholder sig også til skyldfølelsen, for det er meget voldsomt at få kræft, siger hun. 'Hvis du så ovenikøbet bebrejder dig selv at du har fået det, bliver det ikke lettere. Vi er vokset op med den ene sundhedskampagne efter den anden om, hvordan vi lever rigtigt og skal optimere vores krop på alle parametre, så vi kan undgå at blive syge. I dag er du herre over eget liv, og det er så din egen skyld, hvis det går galt. I gamle dage var det gudernes straf.'

Læs hele artiklen og meget mere i juninummeret af Brystkræft.