Medicinrådet ændrer en anbefaling til en ikke-anbefaling på grund af prisstigninger

30. okt 2023

Pressemeddelelse fra Medicinrådet

Det framgår af en pressemeddelelse fra Medicinrådet, at anbefalingen af tucatinib til behandling af brystkræftpatienter med lokalt fremskreden inoperabel eller metastatisk HER2+ brystkræft, der trods flere tidligere behandlinger oplever forværring af sygdommen.er ændret til ændrer en ikke-anbefaling på grund af prisstigninger fra 1. januar 2024. Medicinrådets opdaterede anbefaling fra 1. januar 2024 gælder nye patienter.

Denne patientgruppe, har siden Medicinrådets godkendelse i januar 2023 kunnet lægemiddelet trastuzumab deruxtecan, tidligere i deres behandlingsforløb.

- Prisen på tucatinib er steget så meget, at vi nu ikke længere kan anbefale behandlingen. Vi er ærgerlige over den konsekvens, prisstigningen har for patienterne. Vi håber, at lægemiddelvirksomhederne vender tilbage og giver os den oprindelige pris, så behandlingen igen kan komme patienterne til gavn, siger Jørgen Schøler Kristensen, formand for Medicinrådet i pressemeddelelsen.

Prisstigningen er sket i forbindelse med et udbud, hvor firmaet, som har markedsføringstilladelsen til tucatinib, ikke har givet et nyt tilbud på lægemidlet i forbindelse med at aftalen med den virksomheden udløber pr. 31. december 2023. I stedet blev udbuddet 'vundet' af en parallelimportør, til en pris, der er væsentligt højere end den tidligere aftalepris, som Medicinrådet lagde til grund for at anbefale lægemidlet i marts 2022. Hvis lægemidlet fortsat skal købes af den virksomhed, som har den nuværende aftale vil det være til listeprisen, som er højere end den nuværende aftalepris samt den pris parallelimportørens har angivet pr. 1. januar 2024.

Medicinrådet vurderer, at ca. 20 patienter om året kan være kandidater til behandling med tucatinib.

Læs pressemeddelelsen fra Medicinrådet her

Læs artikel i Onkologisk Tidsskrift her