Medicinrådet udsætter beslutning om lægemiddel til HER2-Low brystkræft en måned

21. mar 2024

Prisen er for høj skriver Medicinrådet i en pressemeddelelse

Hvilket lægemiddel taler vi om?

The National Cancer Institute publicerede i 2022 en artikel med titlen Enhertu Improves Survival for Metastatic “HER2-Low” Breast Cancer” om det såkaldte DESTINY-Breast04 studie, vedrørende Trastuzumab deruxtecan,også kendt som T-DXd, til behandling af HER2-Low brystkræft

Artiklen citerer lederen af DESTINY-Breast04 studiet, Shanu Modi, M.D., fra Memorial Sloan Kettering Cancer Center, som ved præsentationen af resultaterne blev citeret for at sige at T-DXd er det første lægemiddel rettet mod HER2 brystkræft, som har vist sig at give en meningsfyldt progressionsfri (uden udvikling af sygdommen) og forlænget overlevelse sammenlignet med standard kemoterapi hos personer med HER2-low metastastatisk brystkræft. Undersøgelsen viste at de personer, som fik T-DXd mod HER2 levede næsten dobbelt så lang tid uden at kræften udviklede sig som dem, der fik standard kemoterapi. De levede i gennemsnit 6 måneder længere. Alle deltagere i studiet havde HER2 Low brystkræft og havde tidligere fået behandling for metastatisk brystkræft med mindst et andet lægemiddel.

Se artikel fra New England Journal of Medicines https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10561652/.

Hvad siger Medicinrådet?

Medicinrådet vurderer i en pressemeddelelse d. 20. marts 2024, at ca. 130 personer årligt kan være kandidater til behandling med T-DXd mod HER2 og angiver at "prisen på T-DXd er meget høj og mange gange højere end den nuværende behandling med kemoterapi." Derudover siger pressemeddelelsen at: "T-DXd gør ikke patienterne raske, men kan forlænge patienternes liv, og derfor ville vi gerne kunne anbefale det. Men det kræver, at prisen står i et rimeligt forhold til den dokumenterede effekt." Medicinrådet har på den baggrund bedt lægemiddelvirksomheden om at komme tilbage med en rimelig pris.

Alle lande omkring Danmark har godkendt lægemidlet.

Se Medicinrådets pressemeddelelse her

Hvad er HER2-low brystkræft?

HER2-low kræftknuder har et lavere niveau af HER2 proteinet på celleoverfladen end HER2+ kræftknuder. Og HER2-low kræftknuder udgør omkring 50-60% af alle tilfælde af brystkræft. Kræftknuder med lave niveauer af HER2 er indtil nu blever klassificeret som HER2-negative kræftknuder, fordi de eksisterende lægemidler rettet mod HER2 proteinet ikke kunne behandle HER2-low effektivt. Derfor er kræft af typen HER2-low tidligere blevet behandlet, som om de var HER2 - negative. T-DXd binder til HER2 protein på kræftceller, og bevæger sig ind i cellen, hvor deruxtecandelen af lægemidlet frigøres og dræber cellen. (kilde: “Enhertu Improves Survival for Metastatic “HER2-Low” Breast Cancer published by the National Cancer Institute.”)

Se illustration her: Int J Mol Sci. April 2021. DOI: 10.3390/ijms22094774. CC BY 4.0.