Nekrolog Lene Kaa Meier

03. jul 2024

Det er med stor sorg, vi modtog informationen om, at bestyrelsesmedlem Lene Kaa Meier, afgik ved døden d. 30. juni.

Lene var uddannet biokemiker og blev ansat i Novo Nordisk i 1983, hvor hun senest fungerede som International Medical Director, til hun som pensionist forlod virksomheden i 2019.

Lene blev valgt ind i Brystkræftforeningens bestyrelse første gang i 2021.

Både Lene og hendes ægtefælle Eddi så frem til at opfylde drømmen om et pensionistliv, hvor de skulle rejse rundt i verden og spille golf. En drøm, der brat blev slået i stykker, da Lene i 2019 fik tilbagefald af brystkræft, en diagnose, hun fik i 2007.

De sidste 5 år brugte Lene megen tid på behandling, men også på at engagere sig i Brystkræftforeningens bestyrelse. Lene var meget ligefrem, når hun talte om sin sygdom og satte bl.a. ord på sin situation i Brystkræftforeningens videokampagne ’Livet er smukt’ i 2023.

Lene var også patientrepræsentant i Kræftens Bekæmpelses Videnskabelige Udvalg. En opgave hun varetog med stor alvor og flid. Med sin baggrund som biokemiker, tidligere ansat i medicinalindustrien og de mange års erfaring som brystkræftramt, var Lene den ideelle repræsentant, når kræftforskningsforskningsprojekter skulle vurderes i forbindelse med ansøgninger om støtte. Uanset hvad Lene beskæftigede sig med, så gjorde hun det fuldt og helt, og hun gav ikke op, før hun havde fundet løsninger på diverse problemstillinger.

Lene opnåede den store glæde at blive mormor til lille Julius. Hendes øjne strålede, når hun skulle fortælle om hans udviklingsmæssige fremskridt. Julius virkede til det sidste som en dejlig livline, der gav mange positive oplevelser. Og Lene nåede at opleve forventningens glæde ved, at barnebarn nr. 2 er på vej.

Vores tanker går til Eddi, Lenes ægtefælle gennem 51 år, til Sara, deres datter, deres svigersøn og til Julius.

Æret være Lenes minde.

Pva Brystkræftforeningen