Nogle føler sig mindre syge hvis de får kemoterapi i hjemmet..

28. jan 2022

...andre føler sig mere trygge på hospitalet. Se resultatet af DBO's lille undersøgelse om hjemmebehandling her

I de senere år har flere af landets sygehuse afprøvet hjemmebehandling i forbindelse med kemoterapi - for nogle af kræftformerne indebærer det, at man får en lille elektronisk pumpe med hjem, for andre, at en sygeplejerske kommer hjem og giver medicinen.

I 2014 publicerede Sygeplejersken fx en artikel om kvinder med metastaserende brystkræft, der fik behandling med zoledronsyre i hjemmet.

Formentlig vil behandling i nærområdet eller i hjemmet fremfor på sygehuset være noget, vi kommer til at se mere til i de kommende år.

For at få en indikation af, hvad brystkræftramte i kemoterapi ville foretrække, hvis det var muligt at få behandlingen i et sundhedshus eller i hjemmet, har Dansk Brystkræft Organisation i januar gennemført en anonym spørgeskemaundersøgelse på Facebook.

23 har besvaret skemaet, heraf var 20 i behandling med kemoterapi. Af disse svarede 2 ja til at få behandling i Sundhedshus, mens 9 svarede, at de gerne, hvis muligt, ville have kemoterapi enten i et sundhedshus eller i hjemmet.

7 svarede, at de ikke ønsker behandling hverken i et sundhedshus eller i hjemmet. En enkelt ville godt tage imod behandling i sundhedshus, men ikke i hjemmet.

Begrundelserne for at ønske behandling i hjemmet var, at man ville føle sig mindre syg, spare tid og undgå transportudgifter, mens begrundelserne for at foretrække behandling på sygehuset eller i sundhedshus var, at det ville føles mere trygt på (fx i tilfælde af allergisk reaktion), og at det er rart at mødes med andre patienter.

Behandling på sygehuset kan gøre det nemmere at abstrahere fra sygdommen i dagligdagen, som en af respondenterne skriver i kommentarboksen "Det er et helvede at få kemoterapi og det vil jeg gerne kunne adskille fra mit hjem. Lad sygehuset være “fjenden”."

Se resultaterne af undersøgelsen her (grafer)

Se excelark med kommentarer her