Region Hovedstaden afprøver kunstig intelligens ved udredning af brystkræft

25. apr 2022

Resultaterne er lovende

Ca. 75.000 kvinder bliver screenet for brystkræft i Region Hovedstaden hvert år. I flere år har der manglet medarbejdere inden for brystkræftområdet, især radiologer, som gennemser og vurderer de røntgenbilleder, der bliver taget ved screening for brystkræft.

En løsning på dette problem kan være brug af kunstig intelligens i forbindelse med vurdering af røntgenbillederne. Som de første i landet har Regionsrådet i Region Hovedstaden afsat midler til over 2 år at undersøge kunstig intelligens ved udredning af brystkræft for herefter at implementere en permanent løsning. Kunstig intelligens har derfor siden november 2021 erstattet den ene af to speciallæger, som normalt vurderer røntgenbillederne - med lovende resultater. En national arbejdsgruppe med vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital Bodil Ørkild i spidsen arbejder nu på at udbrede brugen af kunstig intelligens i screeningsprogrammerne over hele landet.

Overlæge og screeningschef Ilse Vejborg leder Brystkræftscreeningsprogrammet i Region Hovedstaden, som i samarbejde med Københavns Universitet (Institut for Computerscience og Institut for Folkesundhedsvidenskab) gennemfører en undersøgelse, der skal validere en løsning med kunstig intelligens på regionens data vedrørende brystkræftscreening (se artikel fra Radiology)

Læs pressemeddelelse udsendt af Region Hovedstaden i marts 2022