Helt rigtigt - vi er ikke skyldige i, at vi får kræft

29. maj 2024

Brystkræftforeningen fik lejlighed til at kommentere en udtalelse fra Mette Frederiksen

Brystkræftforeningens bestyrelse drog lørdag d. 25. maj til Comwell Kolding for at kigge forbi ved Kræftens Bekæmpelses repræsentantskabsmøde. Formålet var at besøge mødets markedsplads. Her udstiller det store korps af frivillige danskere de forskellige aktiviteter de udfører i regi af Kræftens Bekæmpelse.

Bestyrelsen besøgte udstillingen og havde bestilt frokost og blev herefter inviteret til at overvære at en speciel gæst holdt tale. En stolerække blev sat ind bagest i salen og herfra var der udsyn til de to store videoskærme, hvor man kunne se taleren.

Gæsten viste sig at være Mette Frederiksen, og hendes tale er refereret i Kræftens Bekæmpelses egen omtale. I slutningen af talen ønskede Mette Frederiksen at give et personligt budskab, som hun ønskede, man ville tage til sig. Hun tøvede, inden hun kom frem med budskabet, sagde det måske ville blive opfattet som kontroversielt. Det hun sagde var, at hun ønskede, at man kunne feje alle budskaber, der indebærer, at kræftpatienter kommer til at føle skyld og skam over at have fået kræft, af bordet.

Der blev helt stille i salen, og så klappede vores formand Anja Skjoldborg Hansen højt. Mette Frederiksen reagerede og kommenterede dette.

Da hun få minutter senere skulle forlade salen rejste alle sig, og da hun kom ned bagi salen kiggede hun hen mod bestyrelsen, hvor flere stod klar til at fotografere hende. Anja og et par andre gik hen til hende, og sagde tak. Tak fordi hun satte ord på det faktum, at retorikken omkring risici for at udvikle kræft, ofte forårsager en voldsom skam og skyldfølelse hos de ramte. For man kunne måske have undgået at få sygdommen, hvis bare......

Samtalen med Mette Frederiksen varede flere minutter - og det var en oplivet bestyrelse, der herefter kørte til Fredericia for at afholde årets bestyrelsesseminar.