Nyt HER2 lægemiddel anbefales i Sverige

12. dec 2021

Danmark og Norge vil ikke tage stilling på det foreliggende datagrundlag

De svenske sundhedsmyndigheder anbefaler, at et nyt og lovende HER2 lægemiddel kan anvendes som såkaldt monoterapi til behandling af kvinder med inoperabel eller metastaserende HER2-positiv brystkræft som 3 linje behandling, dvs. til kvinder, som tidligere har fået to eller flere behandlinger rettet mod HER2.

I Norge har man samme tilgang som i Danmark. En norsk politiker (KrF) har på den baggrund spurgt den norske sundhedsminister om, hvad ministeren vil gøre for at sikre fremgang i godkendelsen af det nye HER2 lægemiddel, så man sikrer kvinder med uhelbredelig brystkræft en behandling, som kan give forlænget levetid. Ministerens svar ligner det, Medicinrådet i Danmark har argumenteret med, nemlig at man ikke på baggrund af den aktuelle tilgængelige dokumentation finder det muligt at vurdere, om det pågældende lægemiddel giver en bedre relativ effekt end de aktuelle behandlingsalternativer, men at man vil vurdere det på ny, når der i foråret 2022 foreligger opdaterede data.