Tea Krogh Sørensen og Morten Pihl Morgenavisen Jyllands-Posten, modtager DBO’s ærespris 2020

01. nov 2021

De to journalister modtager prisen for artikelserien ’Det store sundhedssvigt’

Dansk Brystkræft Organisations ærespris 2020 blev med 1,5 års forsinkelse uddelt lørdag d. 30. oktober ved organisationens kredsseminar i Fredericia. Tea Krogh Sørensen og Morten Pihl modtog prisen for deres indsats i forbindelse med 'Ringstedsagen', hvor der i perioden fra 1. marts 2013 til 24. maj 2017 kan have været udført mangelfulde visitationer til brystundersøgelser på Ringsted Sygehus. 304 kvinder har siden 2013 fået konstateret brystkræft efter en mulig mangelfuld brystkræftundersøgelse. I over 85 artikler afdækkede Tea Krogh Sørensen og Morten Pihl, Jyllands-Posten disse svigt og forsøgene især i Region Sjælland på at skjule sandheden om sagens alvor og egne svigt samt Danske Regioners forsøg på at nedtone sagen og miskreditere patienttilsynet.

Tidligere formand for Dansk Brystkræft Organisation, Karen Sundbøll, som uddelte prisen på vegne af organisationen og sagde bl.a.: "Æresprisen gives for jeres grundige og vedholdende arbejde med at afdække forholdene i sagen om de mangelfulde brystkræftundersøgelser i Ringstedsagen. I har i arbejdet med Ringsted-sagen udvist forbilledlig journalistik. Det blev til den række artikler der var gennemarbejdet nøgternt, kritisk, yderst grundigt og ikke mindst velfortalt. Men den er også forbilledlig på et andet punkt – afdækningen af sagen har reelt gjort en forskel og sørget for, at kvinderne, der var ofre for de mangelfulde undersøgelser, kunne få oprejsning. Kræftpatienter lægger deres liv i hænderne på sundhedsvæsenet, og det er sundhedsvæsenets pligt at sikre, at alle får de korrekte undersøgelser ifølge de nationale retningslinjer. Jeres afdækning af Ringstedsagen har sat fokus på sundhedsvæsenets ansvar i sagen om de mangelfulde brystkræftundersøgelser. Det påhviler alle fra Christiansborg til patientens møde med Sundhedsvæsenet at man som patient på alle måder kan føle sig sikker.

Dansk Brystkræft Organisation håber at jeres indsats fører til at alle sygehuse rundt om i Danmark tager ved lære af denne sag, så noget lignende aldrig sker igen. Et stort håb som et andet diagnoseområde efterfølgende ikke fik opfyldt. Ringstedsagen og andre sager er derfor godt hjulpet af at vi heldigvis lever i et land med pressefrihed.

Der er nok ikke så mange, der opdager, at I får DBO's ærespris, derfor var det også en stor glæde at I på baggrund af bl.a DBO’ s indstilling og efterfølgende nominering fik Cavlingprisen 2020 også for Ringstedsagen – det blev set og hørt viden om."