Travl tirsdag for Brystkræftforeningens formand

24. maj 2023

Telefonen glødede efter Regeringens lancering af ny sundhedspakke

Sekretariatet og formanden havde en travl tirsdag, både før og efter Regeringens pressemøde, hvor den en ny sundhedspakke blev lanceret. Kræftområdet havde hovedprioritet, og et af de sygdomsområder, der har været meget fokus på er brystkræftområdet. Dette fordi brystkræft er den hyppigste dødsårsag blandt kvinder - en ud af ni kvinder får brystkræft i Danmark. Medierne var på tæerne og flere ville gerne have udtalelser fra formand Anja Skjoldborg Hansen - en enkelt nyhedskanal - DRP4 nyheder i Region Sjælland - ønskede en udtalelse fra sekretariatslederen Randi Krogsgaard, fordi hun er bosat i Region Sjælland.

Essensen af Anja Skjoldborg Hansens udtalelser er, at et enkelt punkt mangler i Regeringens fokus på behandling, og det er vigtigheden af medicinsk behandling og hermed godkendelse af nye lægemidler. Kræftsygdomme bliver ikke kun behandlet kirurgisk men i høj grad både kirurgisk og medicinsk eller kun medicinsk. Derfor er der til stadighed behov for forskning og udvikling på dette område og for at danske kræftpatienter, som patienter i den øvrige del af verden, får glæde af nye typer behandling og ny medicin til behandling af kræft.

Anja Skjoldborg Hansen gav blandt andet udtryk for i flere interview, at der skal flere penge på bordet til at tage nye typer af behandling og ny medicin i brug på kræftbehandlingsområdet, ikke blot indenfor brystkræft, men indenfor alle kræftområder. Det drejer sig om ny medicin, som Medicinrådet skal godkende. Her oplever vi brystkræftramte, at Medicinrådet smækker kassen i, også over for medicin, som andre europæiske lande har taget i anvendelse. Den primære årsag til dette er, at vi er rigtig mange, der skal behandles for brystkræft. Medicin, der fx giver to års længere levetid vurderes at være for dyrt, men det bør Danmark prioritere!

Se og læs interview med Brystkræftforeningen d. 23. maj 2023:

22. maj DR TV Avisen kt. 21.00 (AnjaSkjoldborg Hansen og Brystkrlftforeningens Kreds Hovedstaden)

23. maj DR Radioavisen kl. 6.00 (Anja Skjoldborg Hansen)

23. maj TV2 News kl. 7.00 (link ikke muligt) Anja Skjoldborg Hansen)

Nyheder TV2 artikel (Anja Skjoldborg Hansen)

TV2East artikel (Anja Skjoldborg Hansen)

TV2East nyheder (Anja Skjoldborg Hansen)

DRP4Sjælland (1.28 min. inde i udsendelsen) (Randi Krogsgaard)