Nyhed
Ulighed i kommuners tildeling af personlige hjælpemidler efter Servicelovens §112
Dansk Brystkræft Organisation har længe været bekendt med at der er store problemer og ulighed i Danmark hvad angår bevilling af hjælpemidler til krælftramte, herundre brystkræftramte.
Og vi har sammen med 11 andre organisationer gjort Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg opmærksom på dette forhold.
Der er misinformation, dårlig service, ringe udbud mm.
For nyligt blev vi kopieret på en klage sendt til hjælpemiddelcentret i Københavns Kommune. Vi bringer denne klage i lettere redigeret form i håbet om, at vi kan få øget opmærksomheden på dette problem.
Læser du dette og har lignende oplevelser så skriv til DBO på dbo@brystkraeft.dk.
Klage over forløbet af anskaffelse af protese i forbindelse med brystkræft
Det er 20 år siden jeg fik brystkræft og fik fjernet mit ene bryst. I alle disse år har jeg brugt Københavns kommunes og tidligere Gentofte kommune leverandør, og jeg synes, at servicen hos denne leverandør under al kritik, især i de senere år.
Klage og forslag til ændring af procedure.
1. Leverandørens håndtering er gammeldags grædekoneagtig og uprofessionelt.
2. Bevilling bør være livslang, vedhæftet CPR. nr.
3.Frit valg af leverandør uden forbehold, som selvfølgelig altid har alle protesestørrelser i butikken.
4.Det vil være ønskeligt, at man ikke skal bestille tid, men kan gå lige ind fra gaden, især de første gange, hvor man skal forholde sig til sit manglende bryst.
Da brystkræft er en udbredt sygdom, bør anskaffelsen af en protese ikke være så omstændig og besværlig.
Som det er nu, skal man først kontakte Hjælpemiddelcenteret, derefter stilles videre til kropsbårne hjælpemidler!
Herefter beder man om en 1-årig bevilling, som bliver tilsendt per E- boks, printes og medbringes leverandøren.
Videre kontakter man leverandøren, får en aftale, hvor de vurderer, hvilken størrelse man skal bruge,
Det er så ikke sikkert, at leverandøren har den ønskede model!
Ja, så må man have en ny aftale og bare komme igen!
Jeg har oplevet at komme hjem med en forkert størrelse, orkede ikke at ændre størrelsen.
Sahva begrundelse på det manglende udvalg af proteser, er at de kan blive for gamle, denne undskyldning fik jeg dog senere afkræftet andet steds.
Desuden har leverandøren et MEGET lille udvalg i BH med en indvendig lomme til protesen, faktisk kun én model i min størrelse, vildt ufikse og klodsede og til meget store kvinder. Og det er jeg ikke !
Da jeg i år igen måtte igennem denne procedure, blev jeg meget "træt" af leverandøren.
Gik på nettet og kontaktede en anden klinik i Lyngby, selvom der står i bevillingen fra København, at man så evt. selv skal betale en del af udgiften.
Dette afkræftede klinikken -- og aldrig før har jeg fået en så kompetent vejledning, klinikken havde alle størrelser i proteser, og et stort udvalg af BH, der var små sportslige fikse og feminine i alle størrelser.
Det er jo ikke hvad den valgte leverandør tilbyder!
Det er desværre, en meget almindelig sygdom, hvor der er lagt meget fokus på, at gøre forløbet så omsorgs fuldt som muligt indenfor kræftpakken.
Derfor synes jeg, det er en meget uværdig måde, at man hvert år skal igennem denne besværlige procedure.
Jeg opfordrer til, at Københavns kommune tager dette område op til fornyelse.
For mit eget vedkommende har jeg SELV fundet løsningen. Men der er jo ingen grund til, at andre kvinder bliver ved med at skulle igennem denne uværdige procedure i fremtiden.
Ja, det blev langt. Viser måske hvor besværlig det er.
Venligst Anne Marie Hansen Johnstone
Nyhed
Nyhed