Sensommer i Vejle Ådal - besøg i Vingsted Jernalderby

27. sep 2022

Inspiration fra Kreds Trekantområdet

DBO Kreds Trekantområdet besøgte d. 12.9. - en dejlig sensommeraften - jernalderlandsbyen ved Vingstedcenteret. Byen ligger meget smukt i Vejle Ådal lige ned til Vingsted sø.

Arkæolog Keith Pinto fortalte med en charmerende amerikansk accent om livet i Jernalderen. Det lille samfund i landsbyen var fuldstændig selvforsynende med alt, hvad der skulle til for at overleve.

Alt fra husgeråd, beklædning og fødevarer blev produceredet i landsbyen. Til trods for at livet var hårdt og primitivt i forhold til vores tid, var der udsyn til verden med samhandel så langt som til bl.a. Sydeuropa.

Kranier fra stude og tørrede hønsefødder hang overindgangsdørene i de smukt forarbejdede huse, de skulle sikre mod ildløs, sygdom og anden elendighed.

Den dejlige aften sluttede med tapasanretning i Vingstedcenterets restaurant og ikke mindst med gode samtaler rundt om bordet.

En god aften som sagtens tåler gentagelse.