Velbesøgt foredrag om metastaserende brystkræft

10. nov 2021

Skrevet afKaren Sundbøll

Overlæge Troels Bechmann, Onkologisk afd. Herning Sygehus, fortalte om nyeste forskning og behandling

25 DBO-medlemmer med diagnosen metastaserende brystkræft og deres pårørende mødte op d. 3. november 2021 i Vejle for at høre om og stille spørgsmål om den nyeste forskning inden for og behandling af metastaserende brystkræft (MBC).

"Danmark er med i foreste linje, når det gælder forskning inden for MBC og Danmark nyder stor respekt internationalt," sagde Troels Bechmann, der indledte sit oplæg med at fortælle om principperne for behandling, når diagnosen uhelbredelig brystkræft er stillet. Formålet med behandling af MBC er, at den er livsforlængende og lindrer eller udsætter symptomer.

Som udgangspunkt er det vigtigt, at

• behandlingen ikke gør mere skade end gavn
  • man forud for behandling afvejer den potentielle effekt af behandlingen overfor risiko for bivirkninger
  • behandlingen er meningsfuld
  • behandling skal stoppe, hvis sygdommen udvikler sig og/eller har uacceptable bivirkninger
  • *Best Supportive Care (optimal støttende behandling) tages i brug som alternativ til behandling med kemoterapi

Troels Bechmann fortalte, at der i de seneste år er sket flere store fremskridt i behandlingen af MBC. Og han gennemgik det seneste nyt med udgangspunkt i de kliniske undersøgelser, der er basis for de nyeste behandlinger indenfor henholdsvis hormonfølsom – HER2 positiv og Triple Negativ Brystkræft. Troels Bechmann gav også et indblik i den nyeste forskning indenfor MBC med fokus på nogle af de nationale og internationale projekter, der bliver gennemført i Danmark.

Karen Sundbøll, er koordinator i DBO's MBCgruppe

* Best Supportive Care er behandling, der forøger følelsen af livskvalitet hos mennesker med en alvorlig livstruende sygdom. Formålet med støttende behandling er at forebygge og så tidligt som muligt at behandle sygdomssymptomer, bivirkninger forårsaget af behandlingen samt psykologiske, sociale og spirituelle problemer relatedet til sygdommen eller dens behandling.