Vidste du, at man kan få erstatning for fx. bivirkninger af lægemidler?

13. dec 2023

Se Brystkræftforeningens webinar om patienterstatning i Biblioteket

Advokat Søren Kroer fra Kroer og Fink holdt foredrag online om muligheder for erstatning, hvis der er sket fejl i forbindelse med behandlingen.

Det er faktisk sådan, at Patientskadesystemet er kendetegnet ved at være et mildt erstatningssystem med en lempelig adgang til erstatning.

Det er der ikke mange, der ved, men det kan være yderst relevant, når man har kræft og for ens pårørende.

Ifølge Søren Kroer bliver mange patientskader slet ikke anmeldt, fordi ukendskab til erstatningsmulighederne fortsat er et problem.

Myndighederne har selv skønnet, at kun ca. hver 5. patientskade anmeldes. Advokat Søren Kroer gennemgik erstatningsmuligheder og nogle af bestemmelser, som man måske ikke selv lige tænker over, men som er oplagte.

Man kan fx få erstatning for bivirkninger for medicin, selv om de er nævnt i lægemiddelkataloget som bivirkninger og man kan få erstatning for komplikationer

Der i det hele taget lettere at opnå erstatning.

Se webinaret i biblioteket her