Håndbog om BRCA1 og BRCA2

Mange af dem der får brystkræft får tilbud om gentest., herunder for de såkaldte BRCA gener, som kan føre til øget risiko for at udvikle brystkræft.

De fleste, der får brystkræft i dag får tilbud om gentest. Der er flere gener, herunder de såkaldte BRCA gener, som hvis der sker forandringer i dem, kan føre til øget risiko for at udvikle brystkræft.

Det komplette BRCA1 gen blev fundet i 1994, hvor man samtidig fandt genforandringer, som forårsager arvelig brystkræft og kræft i æggestokkene. Midt i 1990'erne fandt man BRCA2 genet, og siden har man kunnet tilbyde gentests til familier, hvor der var mistanke om arvelig brystkræft og arvelig kræft i æggestokkene.

Angelina Jolie skabte i 2013 overskrifter verden over, fordi hun på grund af BRCA-mutation fik fjernet begge bryster for at forebygge brystkræft. Siden har BRCA-mutation været noget, man taler om. I Danmark får alle danske kvinder, der får kræft i æggestokkene, tilbudt test for BRCA-mutation. Ringene breder sig og mange familier oplever, at skulle tage stilling til gentest og forebyggende behandling for at undgå arvelig brystkræft. Unge kvinder skal overveje, om de vil have børn, og hvis de gerne vil det til trods for, at de bærer en BRCA-mutation, så går overvejelserne på, hvordan de undgår at give mutationen videre.

Hent bogen som PDF neden for