Dagens besøg på 'Borgen'
Randi og Anja flankerer Christoffer Aagaard Melson i den gule gang

Dagens besøg på 'Borgen'

08. dec 2023

En lille delegation bestående af Formand Anja Skjoldborg Hansen og Sekretariatschef Randi Krogsgaard har gennem den sidste måned mødtes med flere sundhedsordførere på Christiansborg for at bibringe dem information om, hvordan Brystkræftforeningen ser på den aktuelle situation vedrørende godkendelse af nye kræftlægemidler i Danmark. Kun meget få af de nye lægemidler, som onkologerne ønsker at tilbyde os, er godkendt til standardbehandling.

Tirsdag mødtes vi med Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) og fredag d. 8.12.23 gjaldt besøget Christoffer Aagaard Melson (V), som tog imod i Ventres gemakker. Begge møder var meget positive. Vi kunne bl.a. fortælle om den undren vi har over, at der er 8 europæiske standardbehandlinger, vi som brystkræftpatienter ikke kan få p.t., samt at betalingsvilligheden for et leveår i Medicinrådet tilsyneladende er mellem 300-500.000 kr. pr.ekstra leveår, mens man på andre politikområder værdisætter et ekstra leveår til omkring 1,5 mio kr. (2022 priser).

Noget kunne tyde på, at vi i Danmark, er blevet for gode til at spare på penge til ny kræftmedicin.