Kreds Hovedstadens Ladywalk kom i DR nyheder

Kreds Hovedstadens Ladywalk kom i DR nyheder

23. maj 2023

Flere interview med Brystkræftforeningens formand

Det blev et par heftige dage for Brystkræftforeningen, da Regeringen annoncerede et pressemøde d. 23. maj om en ny sundhedspakke, som indeholdt en beslutning om at udarbejde en Kræftplan V, fordi kræftbehandlingen ikke fungerer efter hensigten.

Et af de væsentlige områder, hvor kræftbehandlingen ikke fungerer flere regioner, er brystkræft. Derfor var det nærliggende at få kommentarer fra Brystkræftforeningen som oplæg til pressemødet.

Brystkræftforeningen stiller gerne op til interview og blev interviewet af både TVavisen/DR og TV2 News mm. Et af interviewene foregik sammen med Kreds Hovedstadens styregruppe, der mødtes med formand Anja Skjoldborg Hansen til LadyWalk d. 22. maj om eftermiddagen på Amager. Det blev til et langt indslag i TV Avisens 21 nyheder d. 22. maj. Se indslaget her.

Derudover citerede radioavisen tirsdag morgen fra 21. nyhederne tirsdag morgen. Hør indslaget her

Tirsdag morgen kl. 7 var Anja klar igen og blev interviewet til TV2 News morgennyheder om brystkræftbehandling i Danmark. Nedenstående citat fra dette interview blev lagt på TV2.dk.

"Vi er for dårlige og for langsomme. Det er helt uacceptabelt, at nogle regioner har ventetider, der langt overskrider den angivne frist. Patienters prognose for at overleve en kræftsygdom forværres med en procent hver uge, patienterne skal vente for længe.

Vi halter bagud i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med på kræftområdet, også når det gælder brystkræft. Vi er simpelthen for langsomme til at indføre nye behandlinger. Forskningen går helt vildt hurtigt i de her år, og der kommer nye typer af kræftmedicin på markedet, som desværre ikke kommer danske patienter til gavn. Konsekvenserne kommer til at fremgå i statistikerne for kræft fremover."

Brystkræftforeningen ser frem til at se resultaterne af de nye tiltag, som blev præsenteret på pressemødet. Se nyhed om dette her.