Norske Cecilie Flatval døde lørdag d. 22. april.

25. apr 2023

Det skriver den norske Brystkreftforeningen på foreningens Facebookside

Cecilie var mor til tre børn og fik diagnosticeret metastatisk brystkræft, da hun var 42 år. Siden hun fik diagnosen arbejdede hun for at formidle sin historie til andre gjennom den norske Brystkreftforeningen.

Som 44 årig hun stod model til verdens første statue af en kvinde med brystkræft. Broncestatuen er led i en kampagne, som skulle skabe opmærksomhed om den sårbare gruppe, som kvinder med mestatisk brystkræft er, og som ikke mange kender til.

Udover at stå model til en statue og delte Cecilie også sit livsråd i videoen Snart eksisterer jeg ikke mere, men det gør du"

Cecilies livsråd:

"Grib dagen. Gør brug af naturen. Stop op og lev i nuet.

Planlæg din begravelse.

Til bryllupsfesten.

Rejs dig over dem, der får dig til at føle dig godt tilpas.

Spis chokolade om tirsdagen. Og taco på mandage. Lav aftensmad om morgenen, hvis aftenen er for kort.

Giv ikke op. Gå tilbage til det igen. En gang til. Bare bestem dig og udfør. Tro ikke, at du ikke får det. Fordi det er det, du gør. Hvis ikke, så drop det. Gør noget anderledes.

Der er kun én, du bruger kroppen. Gå ned i butikken. Brug en kørestolstaske selvom du ikke føler dig gammel nok. Det er også en trend.

Hør her. Tilpas dig. Til bryllupsfesten.

Tal tidligt med børnene om svære ting. Tag børnene med på din rejse.

Sig tak igen.

Vær mere egoistisk. Lad dig selv fejle. Gå en tur.

Tre ting, der er okay at have i tasken, er lipgloss, solfaktor og 80% chokolade.

Vær positiv, imødekommende og generøs.

Kræft kan sprede sig, men det kan latter, glæde og kærlighed også.

Til dine egne. selv være sand. Vælg dit folk med omhu. Ikke alle er i stand til at yde støtte.

Gør dårlige dage til noget positivt. Dyrk hverdagen. Duften af blomster. Invester i gode løbesko.

Lad være med at glide over ting. Anerkend det dårlige. Se lige her. Mærk det. Del det. Gør dem omkring dig komfortable med, at du dør. Fordi de også skal. Normaliser døden.

Til bryllupsfesten.

Hold op med at stryge dit tøj. Livet er for kort.

Stå i det, når din søn møder modgang. Der er altid to sider af en ting.

Lær dine døtre at elske sig selv.

Befri dig selv fra jagten på at være den bedste.

Fra at tro, at du ikke er god nok.

Du er god nok.

Fuck det.