Ny statistik: Hver 8. danske kvinde får nu brystkræft

06. jun 2024

Kræftens Bekæmpelse har publiceret ny kræftstatistik

Det fremgår af Kræft i Danmark 2024 publiceret af Kræftens Bekæmpelse, at antallet af nye tilfælde af brystkræft i 2022 var 5.155, dvs. nu over 5.000 danske kvinder får diagnosen hvert år.

Livstidsrisiko for brystkræft inden det fyldte 80 år er 11,8 % dvs. hver 8. kvinde får brystkræft inden hun fylder 80 år.

Brystkræft er den hyppigste kræftform blandt kvinder, og i 2022 levede 77.976 kvinder, diagnosticeret med brystkræft. Det fremgår af rapporten, at antallet af mennesker der i Danmark, der lever med eller efter kræft, på 1 år er steget med 3 pct., og på 10 år (2013-2022) er der sket en stigning på 39 pct., svarende til mere end 100.000 mennesker.