Rekonstruktion med følelse

26. jun 2024

På Sygehus Lillebælt gennemfører amerikanske kirurger i disse dage rekonstruktion ved brystkræft, hvor følelsen i brystet bevares

To amerikanske plastik- og brystkirurger viste en dansk overlæge og en dansk professor, hvordan man med en ny unik metode kan bevare følelsen i det opererede bryst, da en kvinde skulle have fjernet et bryst og foretaget rekonstruktion efterfølgende. Det skriver DR.dk. Ifølge professor i plastikkirurgi Tine Engberg Damsgaard, er det første gang, man har udført en sådan operation i Danmark.

Tine Engberg Damsgaard, der tidligere har gæstet Brystkræftforeningens kredse og holdt foredrag om rekonstruktion, forklarer i artiklen, at man bruger en såkaldt graft til formålet. Den koster cirka 70.000 kroner, og er nødvendig for at genskabe følelsen i brystet. Alle regionshospitaler og store sygehuse vil kunne anvende denne teknik, siger Tine Engberg Damsgaard til DR.

"Vi ved, at hvis man genopbygger brystet, så højner man patienternes livskvalitet, og en vigtig parameter af det er også, at når man har et bryst, der i videst muligt omfang ligner og føles som det, man havde i forvejen, så mindskes patienternes angst for tilbagefald," siger Tine Engberg Damsgaard i artiklen.