Rekonstruktion

Her kan du læse Lis Mønster Knudsens populære klumme om brystkræft. Hun gik på efterløn som 60-årig efter en lang karriere som sygeplejerske. Lis skriver ud fra sine personlige erfaringer som brystkræftpatient. Denne gang skriver hun om rekonstruktion.

Rekonstruktion er et langt forløb
At få lavet en rekonstruktion af sit bryst efter operation for brystkræft er ikke bare noget, man lige får gjort. For det første skal man gøre op med sig selv, om det er det, man vil. For det andet skal der gå et år efter operationen, før de vil operere, og så er det ikke sikkert, at de vil/kan lave den type operation, som man gerne vil have. For det tredje kan der være meget lang ventetid hos plastikkirurgerne.

Kort tid efter min tredje operation blev jeg spurgt, om rekonstruktion var noget, jeg overvejede. Det kunne jeg slet ikke forholde mig til på det tidspunkt. Jeg havde nok at gøre med at komme mig efter tre operationer og forberede mig på måneders efterbehandling. Jeg begyndte dog at tænke over det. Allerede på det tidspunkt syntes jeg, at det var træls at gå med den eksterne protese. Den generede mig, og jeg skulle hele tiden tænke over udskæringen på min bluse.

Desuden påvirkede det mig psykisk at se sådan ud. Et grimt operationsar med ‘æseløre’ på den ene side samt et vanskabt bryst på den anden side (efter den brystbevarende operation). Jeg havde svært ved at vise mig for min mand. Han sagde, at det ikke betød noget, men det gjorde det for mig! Jeg er ‘kun’ 63 år og tænkte, at jeg ikke ville have det sådan de næste 20 år. Så jeg blev henvist til plastikkirurgisk afdeling på i august 2013. Jeg blev tildelt en tid i september. Det var fantastisk hurtigt – indtil jeg fandt ud af, at det var i 2014! Altså 1½ år efter min operation. Nedtur! Tålmodighed! Det er jeg blevet rigtig god til.

Det er her, du skal gøre op med dig selv, om du vil vente på det offentlige eller søge et privathospital. Som brystkræftpatient hører du under tre måneders behandlingsgarantien, så du er i din gode ret til at blive omvisiteret til et privathospital.

I april 2014 – altså godt 1 år efter min sidste operation – valgte jeg privathospital. Jeg fik en tid en uge efter til forundersøgelse. Jeg havde fået informationer om rekonstruktion på hospitalet , og jeg havde også været på nettet, så jeg var rimelig forberedt, og vidste hvad jeg gerne ville.

Hvis du vælger privathospital, skal du være opmærksom på, at de ikke må lave alle typer af rekonstruktioner (selv om de godt kan). Der findes flere former for rekonstruktion, men dem vil jeg ikke komme ind på. Du har sikkert hørt om dem på hospitalet, og du kan søge efter flere informationer på nettet. Under alle omstændigheder er det plastikkirurgen, der skal vurdere, hvad der er bedst for dig.

Jeg havde ønsket den ‘mindste’ af rekonstruktionerne (implantat), men den ville plastikkirurgen på privathospitalet ikke lave på mig, da han ikke mente, at det ville blive pænt. Det var meget skuffende. Jeg blev derfor tilbagehenvist til det offentlige. Her har de flere muligheder.

Du skal være opmærksom på, at hvis du vælger privathospital, så slettes din tid hos det offentlige. Hvis du så bliver genhenvist til det offentlige, så ryger du længere ned i køen. Jeg var heldig. Jeg fik en tid hos det offentlige kun en måned senere end den oprindelige tid.

Min første konsultation på plastikkirurgisk afdeling var positiv. Kirurgen ville gerne lave den ‘lille’ operation, som jeg helst ville have. Men han sagde, at jeg skulle holde med at ryge, før han ville operere mig. Det er helt forståeligt. Operationssårene får ikke nok ilt, når man ryger.

Fordi jeg stadig ryger, har jeg selv udsat min operation. Jeg kæmper med at holde op med at ryge. Jeg skal til næste konsultation i juni 2015. Jeg håber, at jeg til den tid kan fortælle, at jeg er røgfri og klar til rekonstruktion.

Mine råd vedrørende rekonstruktion er:

• Tænk over det, før du vælger privathospital Medmindre du selv vil betale.
  • Du bliver måske skuffet og risikerer at skulle vente længere tid på det offentlige.
  • Hvis du er ryger, så gå i gang med at stoppe. De opererer ikke, så længe du ryger!