Senfølger

Sundhedsstyrelsen definerer senfølger som helbredsproblemer, der opstår under den behandling man får når man har fået diagnosen (bivirkninger af behandlingen), som bliver kroniske, eller som først opstår og manifesterer sig måneder eller år efter behandling er afsluttet.

Eftersom andelen af mennesker med kræft, som overlever en kræftsygdom, er steget, lever mange med senfølger af selve kræftsygdommen eller fra selve kræftbehandlingen.

Senfølgerne omfatter et bredt spektrum af fysiske, psykiske eller sociale forandringer, som kan være en følge af kræftsygdommen, af behandlingen eller en kombination.

Brystkræftforeningen har gennem de sidste mange år haft fokus på problemstillingen vedrørende bivirkninger og senfølger, idet de forandringer dette medfører kan være meget generende eller direkte invaliderende i dagligdagen.

Vi holder os derfor orienteret om emnet og behandler det også i vores egne medier. Derudover afholder vi seminarer om senfølger med stor tilslutning, hvor deltagerne ikke mindst møder andre, som har tilsvarende problemer som de selv og hvor eksperter på området deler deres viden og står til rådighed for spørgsmål.